دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت آزمایشگاهی یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهای پزشکی در محیط آزمایشگاه است که به عنوان یک صفحه حرارتی که به عنوان اجاق بشقابی نیز شناخته می شود، برای حل کردن و ترکیب محلول ها و نمونه ها در ظروف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

هات پلیت معمولا با دو روش معلق سازی و سرپا کردن ورق قلع کار می‌کند و کاربردهای گوناگونی در محیط آزمایشگاه دارد و در انواع مختلفی نیز تولید می شود. از آنجا که این دستگاه پرکاربرد می باشد و هنگام خرید و استفاده باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید، در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

 نحوه کار با هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت آزمایشگاهی یکی از اقلام پزشکی کاربردی است که برای گرم کردن نمونه ها و حل کردن محلول ها در ظروف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از هات پلیت آزمایشگاهی و گرم کردن نمونه های داخل ظروف شیشه ای به دو روش باید عمل کنید.

استفاده از روش معلق سازی

در این روش برای گرم نمودن محلول ها باید برای اینکه تماس مستقیم با ظروف نداشته باشید، از هات پلیت استفاده می شود. در این شرایط با معلق سازی ظروف شیشه ای در بالای صفحه ها، بدون اینکه تماس مستقیم داشته باشید، در ابتدا دمای ظروف کاهش می یابد و سپس باعث گرم شدن محلول ها می شود. این روش در فرایند هایی که به دمای زیر جوش نیاز است و از یک منبع دمایی بالا برخوردار می باشدف بسیار مناسب خواهد بود.

استفاده از روش ورق معلق قلع

در این شرایط با قرارگیری ظروف شیشه‌ای بالای صفحات تولید، با قلع از قسمت بالای ظرف تا پایین سطح دستگاه را به صورت سراسری میپوشانیم و بیشتر قسمت های هات پلیت نیز پوشانده خواهند شد. بعد از این محلول های موجود درون ظروف را به تدریج گرم می کنیم. در این روش ظروف شیشه ای باید در دمای بالا گرم شوند. این روش برای آن دسته از ظروف شیشه ای که محلول های در درون آن باید در بالای دمای بالا گرم شود، کاربرد بیشتری دارد. اما بسیاری از افراد به دنبال آشنایی با کاربردهای هات پلیت در محیط آزمایشگاه هستند. در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

مقالات پیشنهادی: ترازو آزمایشگاهی

 نحوه کار با هات پلیت آزمایشگاهی

کاربرد هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت یک دستگاه کوچک رومیزی است که با داشتن صفحه مسطح از جنس آلومینیوم یا از جنس سرامیک، برای قرار گرفتن شیشه آلات آزمایشگاهی حاوی محلول مورد استفاده قرار می گیرد. دارای دو المنت حرارتی می باشد که باعث گرم شدن نمونه های مایع و جامد و ترکیب آنها به یکدیگر می شود.

به علاوه هات پلیت پزشکی با داشتن المنت گرمایی برای انجام فرایند تولید گرما، از یک سیستم کنترل خاموش روشن، پیچ چرخش ،کنترلر دما، نور مادون قرمز برای تولید گرما استفاده می کند و همین امر باعث می شود که این دستگاه در آزمایشگاه ها و دیگر مصارف عمومی کاربرد های زیادی داشته باشد. اما هات پلیت در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود که در ادامه به هر کدام از انواع آن اشاره خواهید شد.کاربرد هات پلیت پزشکی

انواع هات پلیت پزشکی

هات پلیت به دلیل مصارف بالا، بر اساس نوع نیاز کاربران، در مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. انواع هات پلیت شامل موارد زیر می باشد:

هات پلیت استیرر

یکی از مدل‌های هات پلیت پزشکی که مدل پرکاربرد می باشد و با کمک آهنربای موتوری باعث چرخش میله همزن و حل کردن نمونه ها می شود. این دستگاه به دلیل داشتن صفحه نمایش دیجیتالی باعث تنظیم دما می شود و سرعت هم زدن را برای مصرف کننده آسان تر می کند. برای جداسازی نمونه ها و جلوگیری از گرمای بیش از حد، از این دستگاه بیشترین استفاده را می‌کنند.

شیکر آزمایشگاهی

یکی از مدل‌های هات پلیت شیکر آزمایشگاهی است. شیکر دارای یک صفحه با قابلیت کنترل سرعت حرکت است که باعث تکان دادن و همزدن نمونه ها می شود.

انواع هات پلیت

هات پلیت تایمردار

هات پلیت تایمردار نیز در حال حاضر متناسب با شیشه آلات آزمایشگاهی تولید می‌شود و مصارف مختلفی دارد. به دلیل داشتن یک عدد کوچک برای قرار گرفتن انتهای لوله آزمایشگاهی که کار مخلوط کردن و حل کردن نمونه ها در داخل ظروف و جدا کردن رسوب نمونه ها از سانتریفیوژ را برعهده دارد بهترین کاربرد را خواهد داشت.

هات پلیت آزمایشگاهی مگنت

این دستگاه به شکلی طراحی شده است که می‌تواند به صورت همزمان هم عمل گرم کردن و همزدن نمونه ها را انجام دهد و چهار مدل تک خانه، چند خانه، آنالوگ و دیجیتال دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی هات پلیت آزمایشگاهی به عنوان یکی از اقلام پرکاربرد در محیط آزمایشگاه پرداختیم. هات پلیت آزمایشگاهی در واقع یک دستگاهی است که به عنوان اجاق بشقابی شناخته می‌شود و کار گرم کردن و هم زدن محلول ها را در ظروف آزمایشگاهی بر عهده دارد.

طرز کار با هات پلیت پزشکی به دو روش معلق سازی و روش معلق کردن ورق قلع انجام می گیرد که در این مقاله هر کدام از این روش ها را بررسی کردیم. انواع هات پلیت در مدل های مختلف متناسب با نیاز کاربران در محیط آزمایشگاه تولید می شود که شما می توانید با توجه به نوع عملکرد، بهترین نوع آن را خریداری کنید. چنانچه دستگاه هات پلیت شما دچار نقص و مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد، می توانید با مراجعه به نمایندگی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی، کار تعمیر اقلام پزشکی خود را به تکنسین های ما بسپارید. سرویس‌کاران ما می‌توانند در اسرع وقت کار تعمیرات اقلام پزشکی شما را در کوتاه هترین زمان ممکن انجام دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *