دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن

راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن

اطلاع از راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن بسیار اهمیت دارد. دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در آزمایشگاه است که اگر وجود نداشته باشد، کارهای تحقیقاتی در مسیر درستی انجام نمی‌شود. دستگاه میکروفیوژ از طریق نیروی گریز از مرکز کار می‌کند و منجر به ته نشین شدن مواد در لوله‌های آزمایشگاهی می‌شود.

دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی بیشترین کاربرد را دارد. هنگام کار با این دستگاه حتماً باید به یک سری نکات ایمنی توجه داشته باشید تا دچار آسیب نشوید و از سوی دیگر خود دستگاه آسیب نبیند. در این مقاله به راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن خواهیم پرداخت و به بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ خواهیم داد.

دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی چیست

دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی از جمله دستگاه‌هایی است که در آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی بسیار کاربرد دارد. نمونه‌های کوچک و اندک مایع در لوله‌های آزمایشگاهی از طریق این دستگاه با سرعت بسیار بالایی به گردش درمی‌آید. با استفاده از دستگاه میکروسانتریفیوژ شما می‌توانید نمونه‌های اندک آزمایشگاهی را در بسیاری از امور مربوط به زیست‌شناسی بهره‌ برداری کنید. این دستگاه به دو صورت سانتریفیوژ کوچک رومیزی یخچالی و مدل غیریخچالی تولید می‌شود. دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی کاربردهای زیادی از جمله جداسازی پروتئین‌ها یا اسید نوکلئیک‌ها از محلول خاص دارد. روی این دستگاه یک نمایشگر تعبیه شده است که به صورت کاملاً دیجیتال زمان و میزان دور در دقیقه را برای شما نمایش می‌دهد.

ته نشین شدن ذرات در میکروفیوژ با شعاع سرعت دستگاه رابطه مستقیم دارد و هر اندازه که شعاع زیادتر بشود، سرعت رسوب مواد هم افزایش خواهد یافت. اما هنگام کار با این دستگاه باید به یک سری نکات که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، توجه داشته باشید که نه خود شما و نه دستگاه آسیب نبیند. از این رو در ادامه باید بیشتر با راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی دستگاه ورتکس آزمایشگاهی و انواع آن

دستگاه میکروفیوژ

نکات ایمنی هنگام استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی

هنگام کار با دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی باید یک سری نکات را رعایت کنید تا هم ایمنی شما و هم دستگاه حفظ شود و نکات قابل رعایت در ارتباط با دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی شامل موارد زیر هستند:

  • توجه داشته باشید که دستگاه میکروفیوژ را به صورت افقی و در فواصل طولانی با سایر تجهیزات آزمایشگاهی قرار دهید.
  • نمونه‌های لوله آزمایشگاهی را به صورت مساوی و در مقابل هم به صورت موازی قرار دهید.
  • هنگام کار با دستگاه میکروفیوژ آژمایشگاهی آلارم زنگ هشدار اگر روشن شد، سریع برای خاموش کردن آن اقدام کنید.
  •  هنگامی که می‌خواهید سرعت چرخش دستگاه میکروفیوژ را افزایش دهید، دقت کنید که این کار به صورت کامل آهسته و آرام انجام شود.
  •  هنگام اتمام کار با دستگاه میکروسانتریفیوژ برای شستن جای لوله‌ها اقدام کنید و آن را تمیز و خشک نمایید.
  • توجه داشته باشید که خطرناک‌ترین کار هنگام استفاده از دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی این است که آن را با دست نگه دارید. بنابراین هیچ زمانی این کار را انجام ندهید، زیرا باعث ایجاد خطر هم برای شما و هم برای خود دستگاه می‌شود.

آشنایی با کاربرد دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی

همانگونه که اشاره شد تمام کاربران محیط آزمایشگاه باید با راهنمای استفاده از دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی آشنا شوند تا به درستی از آن استفاده نمایند. تا اینجا به معرفی دستگاه میکروسانتریفیوژ پرداختیم، حال لازم است با کاربردهای آن نیز آشنا شوید. دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی در مواردی که با حجم کم و حداکثر ۲ میلی گرمی سروکار دارید، بیشترین میزان استفاده را دارد و در مواردی همچون کارهای مربوط به جداسازی پلاسمیدها، امور مربوط به pcr و مولکولی و کارهای مربوط به مواد وعناصر ژنتیکی مانند rna و dna و در انواع کیت‌های آزمایشگاهی کاربرد دارد. از سوی دیگر این دستگاه در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی ظرفیت پذیرش لوله‌های به اندازه یک و نیم تا دو و نیم میلی‌لیتر را دارد. با این وجود بیشتر این دستگاه برای پذیرفتن لوله‌های مربوط به pcr و یا کارهای مولکولی طراحی شده است. کاربرد میکروفیوژ آزمایشگاهی در آزمایشگاه تشخیص طبی برای فرایند رسوب دهی و در ساختار مولکول‌های سلولی از خون‌های مورد آزمایش تهیه پلاسما، افزایش غلظت در سلول‌ها از طریق ایجاد کردن رسوب، جدا کردن پروتئین‌های مربوط به نمونه‌های مورد آزمایش بیماران مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

کاربرد دستگاه میکروفیوژ

نتیجه گیری

در این مقاله راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن را ارائه کردیم. هنگامی که از دستگاه میکروفیوژ آزمایشگاهی استفاده می‌کنید، باید به یکسری نکات ایمنی مهم که در این مقاله به آنها اشاره شد، توجه کنید که نه خود شم و نه دستگاه آسیب نبیند. اما چنانچه دستگاه شما به خاطر بی‌دقتی در طرز استفاده از آن دچار آسیب شده است، می توانید دستگاه خود را  برای تعمیر به مرکز تخصصی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی بسپارید.

تکنسین‌های ما دارای تجربه و دانش بسیاردر تعمیر دستگاه میکروفیوژ هستند و می‌توانند به راحتی مراحل عیب‌یابی دستگاه شما را انجام دهند. برای دریافت خدمات تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی کافیست با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *