دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دماسنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد

دماسنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد

بسیاری از کاربران محیط آزمایشگاه مایلند بدانند دماسنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در آزمایشگاه دماسنج است که یک تجهیزات آزمایشگاهی است و دمای مواد مایع و جامد و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی را در واحدهای مختلف اندازه گیری می‎کند. این دستگاه یکی از مهم ترین دستگاه های محیط آزمایشگاه است که باید حتما در دسترس کاربران آزمایشگاه قرار داشته باشد. از معروف ترین مدل های دماسنج، دماسنج‌های نوری و جیوه ای هستند که بیشترین مصرف را در میان کاربران محیط آزمایشگاه دارند.

دماسنج آزمایشگاهی بسیار حساس است، از این رو موقع کار باید توجه ویژه ای به نحوه نگه داری از دستگاه داشته باشید تا عمر بیشتری داشته باشد و بتوانید به بهترین نحو از ان استفاده در محیط آزمایشگاه استفاده کنید. دماسنج آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید می‌شود و بسیاری از افراد در ارتباط با نوع برند و باکیفیت ترین نوع ان سوال دارند. در ادامه این مقاله سعی داریم مطالبی را در ارتباط با این سوال که دماسنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آشنایی با دماسنج آزمایشگاهی

دماسنج آزمایشگاهی برای اندازه گیری دمای مواد استفاده می‌شود. تقریبا تمامی آزمایشگاه‌ها به این دستگاه نیاز دارند و می‌توان گفت دماسنج یکی از دستگاه‌های عمومی آزمایشگاه‌ها می‌باشد. معمولاً یک لوله شیشه‌ای است که از دو طرف بسته می‌شود و در قسمت پایین مخزن پر از جیوه است (که البته در رایج ترین مدل دماسنج آزمایشگاهی جیوه است). دلیل استفاده از جیوه خاصیت انبساط آن است.

اجسام در پاسخ به گرما در لوله بالا می آیند و اساس کار دماسنج‌ها بر انبساط و انقباض جیوه و الکل است. در مورد ظاهر دماسنج شیشه‌ای، می‌توان آن را به دو برابر یک چوب اتوماتیک مقایسه کرد. معمولاً در دماهای بالا دما را با کمک جیوه و در دمای پایین با کمک الکل اندازه گیری می‌کنند. در ادامه لازم است با طرز عملکرد دماسنج آزمایشگاهی آشنا شویم.

مقالات بیشتر: راهنمای استفاده از دستگاه هات بلاک آزمایشگاهی

کاربرد دماسنج

طرز عملکرد دماسنج پزشکی

در تمامی دماسنج‌ها باید از استاندارد ملی و فناوری های NIST و DKD استفاده شود. دماسنج‌های آزمایشگاهی معمولا دارای گزارش رتبه بندی هستند. در هر قسمت جرم خاصی و صحت و دقت دما رعایت می‌شود.

در برخی محیط ها نمی‌توان از جیوه استفاده کرد (استفاده از آن ممنوع است). بنابراین، یک خط کامل از دماسنج‌های ایمن برای محیط زیست باید استفاده شود. مهمترین وظیفه دماسنج اندازه گیری دمای بدن است که همان دماسنج پزشکی است.

حساس ترین دماسنج دنیا دماسنج نوری است. آنقدر دقیق است که می‌تواند تغییرات دمای اجسام را در حین حرکت اتم های آنها اندازه گیری کند. رایج ترین انواع دماسنج‌ها جیوه‌ای و الکلی هستند. این مدل دماسنج آزمایشگاهی برای دماهایی در محدوده نقطه انجماد بالایی و پایین تر از نقطه جوش مناسب است.

دستگاه در برابر گرما بالا می رود و هنگامی که در نقطه ای متوقف می‌شود، عدد را می‌توان دما در نظر گرفت. نکته مهم این است که دماسنج‌های جیوه ای منفی 39 درجه را تحمل نمی کنند. زیرا جیوه در این دما یخ می زند.

یکی از پرکاربردترین مدل های دماسنج آزمایشگاهی نوع دایال می باشد که کاربردهای مختلفی دارد و در انواع آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. دماسنج‌های جیوه ای و الکلی به صورت دیواری و میله ای توزیع می شوند.

معمولا از مدل دیواری در منازل و مدل بار در آزمایشگاه‌ها و اماکن صنعتی استفاده می‌شود. دماسنج‌های آزمایشگاهی با انواع برندهای معتبر به فروش می رسند که در این میان دماسنج‌های جیوه ای به صورت عمده و تکی به فروش می رسند و بسیار مفید نیز می باشند.

انواع مختلف دماسنج جیوه‌ای آزمایشگاهی

دماسنج جیوه ای ZEAL فرانسوی از -10 تا +360 درجه

دماسنج و رطوبت سنج دیواری سفید

دماسنج شیشه‌ای الکلی از 10- تا 110+ درجه فرانسوی Zille (قطر این دماسنج 6 میلی متر، طول آن 29 سانتی متر و وزن آن 19 گرم است.)

دماسنج آسفالتی

دماسنج خاک

دماسنج مواد غذایی

دماسنج خاک آنالوگ

دماسنج آشپزخانه

دماسنج شیشه‌ای ضد آب است، نام های دیگر آن دماسنج آزمایشگاهی، دماسنج چوبی، دماسنج تماسی، دماسنج شیشه‌ای، دماسنج چوبی، دماسنج چوب نفوذ، دماسنج چوبی ضد آب است. از جمله مزایای دماسنج شیشه‌ای این است که قیمت بسیار ارزانی دارد و کار با آن آسان است.

انواع دماسنج

نتیجه گیری

در این مقاله به این سوال که دماسنج آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دادیم. دماسنج آزمایشگاهی در انواع محیط آزمایشگاه استفاده می‌شود و کاربردهای متعددی دارد. از این دستگاه معولا برای اندازه گیری دمای مواد مایع و جامد و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی را در واحدهای مختلف استفاده می‌شود.

موقع کار با این دستگاه باید بسیار با احتیاط عمل کنید و نکات مربوط به نحوه استفاده از آن را مورد توجه قرار دهید. چنانچه دستگاه دماسنج آزمایشگاهی شما دچار نقص در عملکرد شده است، یا دیگر دستگاه های آزمایشگاهی شما نیاز به تعمیر دارند، می‌توانید به مرکز تخصصی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی مراجعه کنید تا تعمیرکاران این مجموعه با دانش روز دنیا دستگاه های آزمایشگاهی شما را تعمیر و عیب یابی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *