دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

آشنایی با ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه

آشنایی با ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه

در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی وجود دارند که استفاده از برخی از آنها در محیط آزمایشگاه بسیار ضروری است. هدف از این مقاله آشنایی با ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه است که این تجهیزات باید متناسب با نوع فعالیت آزمایشگاه مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی مخصوص محیط آزمایشگاه میکروب‌شناسی هستند و برخی دیگر در آزمایشگاه ایمونولوژی کاربرد دارند.

تجهیزات آزمایشگاهی طیف گسترده‌ای از انواع دستگاه‌ها و ابزارهای عمومی و تخصصی آزمایشگاه‌ها را شامل می‌شود. یکی از شاخصه‌های اصلی در انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی، میزان دقت و کیفیت بالای آنها در انجام تست‌های حساس و دقیق خواهد بود. در هر صورت آشنایی با ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه برای افرادی در این محیط کار می‌کنند، ضروری می‌باشد. از این رو در ادامه توضیحاتی در این ارتباط ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

معرفی دسته بندی تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به کاربرد و نوع نیاز محیط آزمایشگاه، تقسیم بندی‌های مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • تجهیزات تحلیلی
  • تجهیزات آزمایشگاهی بالینی
  • ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی
  • ابزارهای بافت شناسی / آسیب شناسی
  • میکروسکوپ آزمایشگاهی
  • تجهیزات عمومی آزمایشگاهی
  • ابزارهای میکروپلیت
  • پمپ‌های آزمایشگاهی

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از میکروفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد آن

معرفی دسته بندی تجهیزات آزمایشگاهی

11 دستگاه ضروری در آزمایشگاه کدامند

در ادامه لازم است به ضروری‌ترین و مهمترین دستگاه‌های آزمایشگاهی که می‌توان گفت بدون آنها فعالیت کاربران محیط آزمایشگاه مختل می‌شود، آشنا شوید.

لوله آزمایشگاهی 

لوله آزمایشگاهی بی‌شک یکی از ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه است. حالت لوله‌های آزمایشگاهی به این صورت است که در آنها باز و سر دیگرش حالت محدب و بسته دارد. این لوله ها در انواع آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای متنوعی با توجه به جنس و انواع آن دارند.

میکروسکوپ آزمایشگاهی

از ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه می‌توان به میکروسکوپ آزمایشگاهی اشاره کرد. زمانی که برخی از ارگان‌ها با چه وسیه دیگری مشاهده نمی‌شوند، می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. میکروسکوپ آزمایشگاهی دارای ساختار متفاوتی است و در انواع مختلف میکروسکوپ نوری و الکترونیک در بازار موجود است.

دستگاه ترمومتر آزمایشگاهی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که ترمومتر آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد، چرا که معمولاً در منزل برای اندازه‌گیری دمای بدن از آن استفاده می‌شود. اما ترمومتر آزمایشگاهی مخصوص اندازه‌گیری دمای محلول و مواد جامد و مایع است و می‌تواند از نوع ساده و دیجیتال در سطوح دقت درجه بندی از آن استفاده کرد. ترمومتر از ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه است که عدم وجود آن در آزمایش آن می‌تواند اختلال در فعالیت کاربران ایجاد کند.

تجهیزات ضروری آزمایشگاه

سانتریفیوژ آزمایشگاهی

بی شک یکی از ۱۱ دستگاه ضروری آزمایشگاه، دستگاه سانتریفیوژ است. این محصول کار جداسازی اجزای مختلف یک مخلوط مایع بر اساس نقطه مرکز را انجام می دهد و معمولاً برای جدا کردن اجزای خون و غیره استفاده می‌شود. سانتریفیوژها در انواع معمولی و یخچال دار در بازار موجود هستند.

اتوکلاو آزمایشگاهی

از ۱۱ دستگاه ضروری آزمایشگاه که برای استریل کردن تجهیزات و از بین بردن عوامل میکروبی از آن استفاده می‌گردد، اتوکلاو است که نقش موثری در کیفیت کار افراد حاضر در آزمایشگاه دارد. وجود این دستگاه در آزمایشگاه پزشکی و درمانی بسیار ضروری است.

سمپلر آزمایشگاهی

قطعاً یکی از اصلی‌ترین تجهیزات آزمایشگاه که در آزمایشگاه تشخیص طبی، پزشکی، شیمی و داروسازی استفاده می‌شود، سمپلر آزمایشگاهی است. این دستگاه در تمامی آزمایشگاه‌های مدرن استفاده می‌شود و کار آن حجم برداری دقیق از نمونه‌ها می‌باشد.

اسپاتول پزشکی

اسپاتول پزشکی بسیار شبیه به کفگیر می‌باشد، اما ابعاد کوچکتری دارد و مخصوص جمع‌آوری و انتقال طیف وسیعی از مواد جامد است. این دستگاه جزو ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه است که در مقابل گرما و اسیدها مقاومت بسیار زیادی دارد.

پیپت آزمایشگاهی 

پیپت آزمایشگاهی معمولاً در آزمایشگاه شیمی، زیست‌شناسی و پزشکی جهت انتقال حجم مشخصی از مایعات استفاده می‌گردد. پیپت‌ها در چندین مدل برای اهداف مختلف با سطوح دقت متفاوت طراحی می‌شوند.

بورت آزمایشگاهی

یکی دیگر از 11 دستگاه ضروری در آزمایشگاه بورت آزمایشگاهی است،  که بر روی آنها درجه بندی‌هایی برای اندازه‌گیری و انتقال مقدار معین و مشخص از مایعات وجود دارد. این دستگاه و پیپت، عملکرد مشابه را نزدیک به هم دارند، با این تفاوت که بر روی بورت، یک شیر تعبیه شده است که دقت کار را برای اندازه‌گیری انتقال مایعات افزایش خواهد داد.

11 اقلام ضروری آزمایشگاه

همزن مکانیکی آزمایشگاهی

در آزمایشگاه معمولاً از همزن آزمایشگاهی برای هم زدن و ترکیب کردن مواد مختلف استفاده می‌شود که نمونه حالت یکنواخت داشته باشد. این دستگاه به یک پره مجهز شده و مواد توسط آن به صورت مکانیکی ترکیب می‌شوند. همزن‌ها در آزمایشگاه‌ها کار سرد و گرم کردن نمونه‌ها را انجام می‌دهند و بدون شک یکی از ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه به حساب می‌آیند.

هود آزمایشگاهی

همه آزمایشگاه‌ها باید به هود آزمایشگاهی مجهز باشند. این دستگاه باعث افزایش ایمنی سطح آزمایشگاه می‌شود و نقش موثری در سلامت کارکنان دارد، چرا که آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی موجب آلودگی هوا و مشکلات تنفسی می‌شود. از طریق هود آزمایشگاهی، هوای آلوده به بیرون منتقل می‌شود. بنابراین می‌تواند جزو ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه به حساب بیاید.

ترازوی آزمایشگاهی

ترازوی آزمایشگاهی معمولا برای اندازه‌گیری نمونه‌های مختلف استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه در محیط آزمایشگاه الزامی است. بنابراین می‌توان گفت یکی از ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه به حساب می‌آید.

کاربرد اقلام ضروری در آزمایشگاه

خلاصه مطالب

آشنایی با ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه بسیار اهمیت دارد. این دستگاه‌ها جدا از اینکه در آزمایشگاه برای چه نوع فعالیتی به کار می‌روند، جزو اقلام ضروری می‌باشند که اگر در محیط آزمایشگاه از آنها استفاده نشود، در فرایند کار کاربران آزمایشگاه اختلال وجود می‌آید. توجه داشته باشید که نگهداری از این دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و هنگام استفاده از آنها باید به یکسری نکات توجه داشته باشید.

دستگاه‌هایی که بیشترین استفاده را دارند، باید به موقع و مرتباً سرویس شوند تا کارایی مناسبی داشته باشند. اما چنانچه هرکدام از این ۱۱ دستگاه ضروری در آزمایشگاه که به آنها اشاره شد، دچار نقص در عملکرد شده باشند، می‌توانید با مرکز تعمیر اقلام پزشکی تماس بگیرید تا سرویس کاران ما فرآیند تعمیر و عیب‌یابی هرکدام از این دستگاه‌ها را در کمترین زمان و با هزینه مناسب انجام دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *