دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر

مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر

مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر بسیار حساس است و باید توسط تعمیرکاران مجرب صورت گیرد.  اسپکتروفتومتر یک وسیله است که مقدار نوری که یک نمونه جذب می‌‌کند را اندازه‌گیری می‌نماید. این دستگاه از یک بخش اسپکتومتر یا طیف سنج برای تولید نور با طول موج های متفاوت تشکیل شده و بخش دیگر آن فتومتر یا نورسنج است که میزان نوری که از نمونه عبور می‌‌کند را بازخوانی می‌‌کند. شدت نور با فوتون های عبور کرده در ثانیه به عنوان I0 تعریف شده و هنگامی که نور از هوا عبور می‌‌کند و در مسیر خود جذبیی ندارد، به عنوان I در نظر گرفته می شود.

اسپکتروفتومتر با توجه به میزان محدوده خود به مدل‌های مختلف تک پرتویی و دو پرتویی تقسیم می‌شوند و هر کدام ساختار معینی دارند. اما چنانچه دستگاه اسپکتروفتومتر شما دچار مشکل شده باشد، باید در سریعترین زمان ممکن آن را به نمایندگی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی ببرید تا دستگاه را در سریعترین زمان ممکن برای شما تعمیر کنند، چرا که این وسیله از مهمترین دستگاه‌های مورد نیاز در محیط آزمایشگاه می‌باشد. در ادامه مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر را برای شما توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

دستگاه اسپکتروفتومتر چیست

 دستگاه اسپکتروفتومتر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد در محیط آزمایشگاه می‌باشد که شدت نور طول موج را اندازه‌گیری می‌نمایدو این دستگاه سیستم پیچیده‌ای دارد که پرتو آن از یک منبع نور به وجود آمده که بعد از رد شدن از نمونه نور به صورت طیف منتشر می‌شود و از طریق سنسورهای دستگاه قابل مشاهده خواهد بود و نتیجه‌ها به صورت کاربردی قرائت می شوند. اسپکتروفتومترها دارای دو منبع نور UV  و  VIS هستند.

دستگاه اسپکتروفتومتر در واقع برای آنالیز کمی و کیفی موادی که به نور فرابنفش و مرئی واکنش نشان می‌دهند در حوزه‌های مختلف ساخته شده است. این دستگاه دو مدل مختلف UV-Vis و UV را دارد. کمپانی های مختلف اروپایی، آمریکایی، چینی و انگلیسی انواع مختلف این دستگاه را تولید و طراحی کرده‌اند. دستگاه اسپکتروفتومتر برحسب اندازه‌گیری شدت میزان نور جذب شده از طریق محلول آماده عمل می کنند. مدل UV-VIS یک منبع نور فرابنفش و یک منبع نور مرئی دارد و برای تولید نور UV   یا همان فرابنفش، از لامپ های  دوتریوم استفاده می‌کنند تا نوری که تولید می شود کل طول موج های منطقه فرابنفش را پوشش دهد و لامپ تولید کننده نور مرئی نیز فیلامان تنگستن نام دارد که باعث پوشش دهی طول موج های نور مرئی می‌شود. اما ساختار دستگاه اسپکتروفتومتر چگونه است؟ در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد.

مقالات پیشنهادی: معرفی پرکاربردترین شیشه آلات آزمایشگاهی

تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر

ساختار دستگاه اسپکتروفتومتر چگونه است؟

اسپکتروفتومتر از یک منبع نور به عنوان بخش ابتدایی دستگاه تغذیه می‌کند که بسته به نور آن از لامپ‌های تنگستن و دوتریوم و هالوژن تشکیل شده است. در قسمت بعد از آینه محدب و عدسی‌های ویژه برای کنترل مسیر نور و انتقال آن به اسلیت یا شکاف‌ها تشکیل شده که به عنوان کولیماتور شناخته می شوند و هر چه طول آنها بیشتر باشد، پهنای عبور نور از آن بیشتر خواهد شد.

بخش دیگر اسپکتروفتومتر است که منوکروماتور یا تک فام ساز نور را چند رنگ به نور تک رنگ تبدیل می‌‌کند و به نور گریتینگ منشوری تقسیم می شود. بخش بعدی اسپکتروفتومتر محل قرار گرفتن سل یا کووت دستگاه است که دارای انواع مختلف به صورت چهارتایی، خطی، یا دوار هستند.

بخش پایانی این دستگاه نیز دتکتور یا آشکارساز است که دارای انواع متفاوتی چون فتوشیمیایی، فتو الکتریک و الکترونیک حرارتی، فتوتیوپ یا فتومولتی پلایر است که بعد از برخورد نور به آنها پرتو با آنها، خروجی میلی ولتی به قسمت الکترونیک و پروسس اسپکتروفتومتر می‌دهد که در نمایشگر گزارش می‌شود. اما چنانچه دستگاه دچار نقص و آسیب شود، باید مراحل تعمیر  دستگاه اسپکتروفتومتر را به طور دقیق طی کنید و حتماً باید تحت نظر تکنسین‌های مجرب و حرفه‌ای کار تعمیرات آن انجام شود. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهیم.

فرایند تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر

فرایند تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر

مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر باید حتماً تحت نظارت نمایندگی‌های تخصصی و مجاز تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی صورت بگیرد، چرا که این دستگاه یکی از حساس‌ترین دستگاه‌های محیط آزمایشگاه است که اگر به درستی عیب‌یابی و تعمیر نشود، سایر قطعات آن نیز آسیب خواهند دید. تکنسین‌هایی که با دانش روز دنیا و تجهیزات مدرن آشنا هستند، می‌توانند دستگاه اسپکتروفتومتر شما را به طور دقیق عیب‌یابی و تعمیر کنند. چنانچه شما نیازمند دریافت خدمات تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی هستید، می توانید با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم در مورد مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

دستگاه اسپکتروفتومتر چیست

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر پرداختیم. دستگاه اسپکتروفتومتر یکی از مهمترین و حساس‌ترین دستگاه‌های محیط آزمایشگاه برای اندازه‌گیری میزان نور جذب شده از یک نمونه است. بنابراین اگر بتوانید از این دستگاه به درستی استفاده کنید، طول عمر زیادتری خواهد داشتو اما چنانچه دستگاه شما دچار نقص در عملکرد شده باشد یا قسمت‌های مختلف آن که هرکدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند، دچار آسیب شده باشد، می توانید با نمایندگی مجاز تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی تماس بگیرید تا تکنسین‌های مجرب برای بررسی دستگاه شما اقدامات لازم را انجام دهند.

فراموش نکنید تعمیر چنین دستگاهی باید حتما زیر نظر متخصصان فنی و سرویس‌کارانی که سابقه طولانی در امر تعمیر اسپکتروفتومتر دارند، انجام شود، چرا که اگر به نمایندگی‌های مجاز مراجعه نکنید، قسمت‌های دیگری دستگاه آسیب بیشتری خواهند دید. برای کسب اطلاع از مراحل تعمیر دستگاه اسپکتروفتومتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *